راه های مراقبت از پوست صورت

امروز می‌خواهیم مهم‌ترین کارهایی که باید برای مراقبت از پوست صورت خود انجام بدهید را مرور کنیم. برخی از شما خوانندگان عزیز این موارد را نمی‌دانستید، رعایت نکرده‌اید و اکنون پوست صورت‌تان دچار مشکل شده است؛ اشکالی ندارد! در این مقاله روش‌هایی برای جبران و درمان مشکلات ناشی از مراقبت ضعیف پوستی را نیز گفته‌ایم.
 
مراقبت  از پوست در برابر آفتاب
کاهش قرار گیری در معرض نور خورشید، اولین و مهم‌ترین مورد از راه های مراقبت از پوست صورت است. برخورد آفتاب با پوست در حد اعتدال خوب و مفید است ولی اگر بیشتر از حد شود، خطر آفتاب سوختگی، سرطان پوست، پیری زودرس پوست (چین و چروک‌ها و لکه‌های پوستی) را به همراه دارد. مراقبت از پوست در برابر آفتاب در فصل تابستان حیاتی است چرا که پرتوهای بسیار مضر فرابنفش (UV) قوی‌تر از سایر فصول هستند.
 
راهنمای مراقبت
نیازی نیست که از آفتاب فرار کنید یا بترسید. سعی کنید که مدت طولانی در معرض آفتاب مستقیم نباشید. به ویژه بین ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر که پرتوهای مضر بیشترند.
در نقاط مختلف کشور میزان تابش آفتاب به شکلی است که اگر دست‌ها و پاهای شما به مدت ۳ تا ۸ دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرند، ویتامین D بدنتان تامین می‌شود. اگر پوست‌تان روشن‌تر است، نیازی نیست به اندازه‌ی افرادی که پوست تیره‌تری دارند در معرض آفتاب باشید. به عنوان یک قانون کلی، آنقدری زیر نور خورشید نمانید که پوست‌تان صورتی یا قرمز شود.
اگر باید برای مدت طولانی در فضاهای سرباز و در معرض آفتاب باشد، کلاه به سر بگذارید، عینک آفتابی بزنید، از لباس‌های آستین بلند و از بالم لب حاوی ضدآفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب نیز فراموش نشود. کرم ضد آفتاب وسیع الطیف (Broad Spectrum) با SPF حداقل ۳۰ تهیه کنید.
اگر کمی آفتاب سوخته شده‌اید، از ژل‌های آلوئه ورا استفاده کنید. این ژل برای بهبود التهابات پوستی و آفتاب سوختگی بسیار خوب است و می‌تواند ترمیم پوستی را سرعت ببخشد.
 
درمان مشکلات
اگر از راه های مراقبت از پوست صورت در برابر آفتاب به خوبی پیروی نکرده و الان دچار مشکلات پوستی شده‌اید، راه‌های برای جبران مافات وجود دارد. با استفاده از روش‌های درمانی موثر و خوبی که برای رفع مشکلات ناشی از آفتاب طراحی شده‌اند، می‌توانیم تا حد خوبی سلامت پوست شما را بازیابی کنیم.
 
همیشه یادتان باشد که راه های درمانی، جایگزین راه های مراقبت از پوست صورت نیستند. همیشه پیشگیری بهتر (و موثرتر و ارزان‌تر) از درمان است.
 
آفتاب دو تاثیر مخرب روی پوست صورت دارد:
 
(۱) چین و چروک:
هرچند که پدیدار شدن چین و چروک‌های صورت با افزایش سن طبیعی است، آفتاب مستقیم می‌تواند روند پیری پوست و ظاهر شدن این خطوط را تسریع کند. به طور مثال چین‌های پنجه کلاغی در افرادی که از عینک آفتابی استفاده نمی‌کنند، شایع‌تر است. این خطوط در دو طرف چشم‌ها ظاهر می‌شوند و ناشی از نازک کردن پلک‌ها برای محافظت از چشم در برابر آفتاب هستند.
 
برای بهبود چین و چروک‌های صورت می‌توانیم از روش‌های درمانی مختلفی استفاده کنیم که تعدادی را در زیر فهرست کرده‌ایم:
 
تزریق ژل یا تزریق چربی
تزریق بوتاکس
میکرودرم ابریژن یا هیدرودرم
آر اف فراکشنال یا آر اف کونتراج